Entri Populer

Sabtu, 30 Juli 2011

LIMOU ARUN

LIMOU ARUN
Oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako

Alah manjadi adat kabiasoan (bukat adat) di Ranah Nata, bilo sari lai nan ka masuok bulan puaso Ramadhan, nan mudo-mudo ma ambiek kasampatan pai ba LIMOU ARUN ka tampek nan bisa manimbuokan maksiat saumpamo ka carocei (ayie tajun),tapian kosiek ,batu ruso (pasie pantei barat) dan pasie ayie (pinggie sungei nan dangka).

Limou Arun manuruik adat hanyolah sabuah acara dalam maso batunangan dimano pihak padusi ma agie LIMOU ARUN, sadangkan pihak laki-laki ma ANTA DAGIENG.

LIMOU ARUN adolah ramuan keramas sacaro tradisional nan tabuek dari rabuisan asam limou puruik ,asam limou katuri nan dicampuo jo daun kabelu,pandan musang,daun dilam dan urek ruso. Untuok umum limounyo adolah asam limou katuri, sadangkan untuok calon marapulei adolah asam limou puruik.

Salamat balimou arun bagi sadonyo sanak kito nan sadang batunangan.
Sabanyo, nan disuruoh dek Ugamo bukan balimou tapi mambarasiekan diri baiek lahie maupun bathin untuok mamasuki bulan suci Ramadhan untuok malaksanakan ibadah PUASO RAMADHAN. Tapi sangat kito sayangkan sakali suatu acara nan diado-adokan dek grup PAGHUNTUOH UGAMO nan mambiasokan BA LIMOU LIMOU BASAMO, tautamo nan mudo-mudo jo anak mudo dan paja-paja. Manga bak itu Sanak,Dosanak dan Badosanak ... ???? Iko jawabnyo ...

Dek urang nan bamotor atou bakapa tu indak bakepieng lai,inyo cari kasampatan kadakek nan mudo-mudo,anak mudo jo paja-paja ma ajak pai balimou-limou katampek nan lasap ba buek doso, dek karano inyo nan ka indak sato puaso do. Jadi, untuok manambah doso, tapaso dimulie jo mambuek doso dalam rangka progran Paghunyuoh Ugamo tu.

Dek urang nan bamotor jo bakapatu urang kayo kredit, disikolah saatnyo manunjuokkan maso inyo urang kayo. Inyo ajak masyarakat pai balimou-limou dek karano motor jo kapa nyo ado dan cukuik ma agie bali miak sajo. Kepieng ikolah di bulan puasoko sabagei dana MALENGAH PUASO UNTUOK BAJUDI NAN DI ISTILAHKAN URANGTU BATADARUI, MAMBALI KATUPEK NASI, KATUPEK SIPULUIK.ONDE-ONDE JO TAPEI DAN ROKOK.

Sacaro batarui tarang panulis mangatokan, adokah urang kalauik jo sopir motor nan bapuaso di bulan Ramadhan ..??? Indak ado do. Ikolah nan banyak nanti di narako karano indak sumbayang jo puaso. Dikecekkan indak Islam. Berangnyo. Tibo ado nan ka dipelok acara Mauluik Nabi, Israk Mikraj atou Halal bihalal, urangko banyak baragie,asalkan jangan disuruoh puaso jo shalat.
Jadi, ikolah nan dikecekkan “ MANGANSOI ASOK “ yaitu mangutamokan nan sunat (baragie) dari pado nan wajib (puaso,shalat,zakat dll.)

Di RANAH NATA kito nan tacinto ko, masyarakatnyo nan tabanyak adolah kalompok MANGANSOI ASOK jo PAGHUNTUO UGAMO. Apokah indak ado lai peranan LIMBAGO ADAT, DATUOK, MUI, ALIM ULAMA,CADIEK PANDEI, IKAPERTA DAN PAMARENTAH...???

Babarapo tahun nan lalu ado kagiatan dari IKAPERTA JO LBRN RANAH NATA dalam masalah ko, tapi ditantang dek nan duo kalompok diateh tu. Mari baliek kito lakukan panggarebekkan tahadok urang-urang nan manjua makanan disiang hari untuok URANG KAFIR,LAPOU JUDI dan lain-lain nan marusak RANAH NATA nan bapanduduok 100% ISLAM. Indak pado tampeknyo kito maharagoi urang-urang KAFIR jo ma adokan LAPOU JUDI JO MAKANAN PALENGAH PUASO TARADOK URANG- URANG NAN INDAK BAPUASO.

Bagi muballigh pancaramah, janganlah mambukak masalah sia urang nan indak bakunut,sia nan mamakei musabah,sia nan batarawei 11 jo 23 dan lain sabageinyo, tapi sadarkanlah urang-urang nan duo kalompok di ateh tu, supayo Ugamo Islam kito jangan ghuntuoh dan asyik mangansoi asok sajo, sadangkan kawajiban indak dikarajokan. Sadarkan para palauik jo sopir/stoker motor untuok bisa bapuaso jo sumbayang, mak langang nanti narako dari pauninyo.

Bulan puaso adolah bulan basanang-sanang panuoh ibadah, bulan panuoh rahmat, maghfirah dan ifkun minan naar, tapi kito lupo diri nan didukuong jo kaadaan krisis manyaluruoh (KISRUH). Sabaleh bulan kito mancari RAKAT, indak bisa disisiekan untuk balanjo di bulan puaso. Lain pulo dosanak kito patani nan alah manyadiokan padi kadijadikan bareh dan hanyo mancarikan pambali kawan nasi sajo. Tapi ingek dan jangan lupo, biasonyo di bulan puaso,rakat agak barayie saketek untuok mauji urang-urang palauik apokah inyo batarimo kasieh kadakek nan ma agie rakat tu atou durako, mako Allahpun mancilakokan urang tu dek karano itulah pilihan nan rancak dinyo.

Tasarah...,untuok apo Allah manyadiokan Sarugo jo Narako, kalou indak ado nan ka mauninyo nanti. Tapi pilihan nan palieng elok,rancak,baiek adolah SARUGO.
Apo kaba LIMBAGO ADAT JO IKAPERTA.......????????

Rabu, 13 Juli 2011

MALAKO BATU GAJAH

A M A N A T C U M A L A N G ( 6 )
Asal Muasal Nama Ulayat di Ranah Nata
Oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako
MALAKO BATU GAJAH

Linggobayu Rantou Sialang
Lubuok Buayo antaronyo.
Kabupaten baru alah bakambang,
Sajuoklah hati kiro-kiro

Disalin dari tulisan WG Simon Panjaitan ( De Mantri Propagandist b/d.D.v.G ) dalam majalah Pandoe taun 1939 nan basumber dari Nali Marah Sutan ( Kuria Batu Gajah ) tantang banso Lubu di Batu Gajah. Dalam tulisan tu tasabuik curito asal muasal namo ulayat Linggo Bayu, Labuohan Ajuong, Lubuok Buayo, Tapian Batu, Simpang Bajambah, Simpang Talam jo Batu Gajah.
Daolu, wakatu urang Melayu Indopuro datang ka Ranah Nata banamo Malim ( Datuok Imam Basya dan Pangeran Indra Sutan ) jo mamakei Ajuong yaitu biduok pincalang nan sarupo biduok tambangan. Urangtu mambaok sa bingkah tanah,sa ikuo anak buayo nan batino sadang manganduong, sabatang auo duri dan sorang tukang basi jo anak bininyo.
Sasudah babarapo hari urangtu balayie dari Indopuro ka Ayie Bangih manyinggahi Datuok Imam Basya, sampeilah urangtu masuok KUALO TUO ( RANAH NATA ) dan singgah ditampek nan banamo TANJUONG BUNGO. Makonyo dinamokan TANJUONG BUNGO dek karano disitu tumbuoh bungo tanjuong.
Sasudah urangtu baranti disitu, urangtu nanaruihkan pajalanan ka ulu sungei Batang Nata dan sampeilah disabuah tampek, urangtu mangabekkan biduoknyo disitu sambie mancocokkan tanah nan dibaok apoko samo jo tanah nan di dapekti urangtu dan tanyato kurang cocok. Salanjuiknyo urangtu manaruihkan palayieran sakitar 300 meter dari situ, urangtu pun singgah pulo mancocokkan tanah nan sabingkah tu dan tanyato sarupo tanahnyo. Disikolah urangko manaruko pakampuongan, sabab tanahnyo laweh dan data bak palanta tabantang. Tampek mangabekkan Ajuong atou biduok cako dinamokanlah LABUOHAN AJUONG dan tanah nan dijadikan pakampuo ngantu dinamokan PADANG MALAKO nan didakeknyo ado suak jo parik dan itulah kini tampektu banamo SUAK MALAKO jo PARIK MALAKO.
Indak barapo lamo, siaplah sabuah pakampuongan MALAKO di MUDIEK AYIE nan manjadi cikal bakal KERAJAAN RANAH NATA dan ditunjuoklah DATUOK IMAM BASYA manjadi Rajo Partamo dan Pangeran Indra Sutan manjadi Hulubalang atou Dubalang Rajo. Disitulah urangtu baranak pinak mangambangkan katurunan. Disubarang Padang Malako ditanamkanlah sapotong auo duri nan dibaoktu dan itulah SUAK AUO DURI , sadangkan buayo nan sadang buntieng tu nanda malahiekanyo lai.
Pado suatu ari Puti Ratiah jo Puti Ra’ani sadang manyasa kain baju di PARIK MALAKO, lalu anyuiklah babarapo tungkuo jaguong sarato batangnyo nan diayuikkan dek ayie nan agak gadang dari biasonyo. Sasudah urangtua mancuritokan tantang tungkuo jaguong tu kadakek Datuok Imam Basya jo Pangeran Indra Sutan, mako tibolah anggapan urangtu maso ado urang di ulu sungei nan sadang baladang jaguong. Pailah urangtu manyalusuri tapi ayie dan sampeilah kasabuah paladangan nan dihuni dek urang SILADANG. Jadi, dek karano pakampuiongan alah bakambang maju, lalu urangtu mancari tampek nan lain untuok mambuek sabuah kerajaan sabagei pamekaran kerajaan Ranah Nata di Malako.
Sasudah dapek lahan nan tapek dijadikan pusek kerajaan, pindahlah Pangeran Indra Sutan dan mambaok tukang basi jo anak bininyo dan buayo batino nan alah hamil tuotu. Untuok mamelok paralatan basaw ladang, dititiklah babarapo basi manjadi ladieng,sabik,kapak,baiuong dan sakin nan napanyo dipelok disabatang kayu nan akanyo babantuok lingka sabagei tampek manapa. Tampek tu pun dinamokan LINGKA KAYU kamudian baganti jo sabuik tan LINGGABAYU. Di peloklah Pangeran Indra Sutan sabagei Rajo Kerajaan Linggabayu nan dipusekkan pado sabuah simpang nan diresmikan jo nasi kunik panggang ayam nan dijambah, sainggo tamepk tu dinamokan SIMPANG BAJAMBAH.
Dek karano kaca mangaca rimbo tu, basulah sorang nan sadang duduok diateh sabuah batu data sadang batapa. Urangnyo manakuikkan dan lidahnyo hitam nan basonyo ampieng samo jo baso Melayu Pesisir (Mesir) Ranah Nata. Tampek batapa urang tu banamo SIMPANG TALAM dan urang nan batapatu banamo SI HITAM LIDAH nan bagala RAJO DI ANGKOLA nan barasal dari MUARA SIPONGI.

Dek karano gadangnyo batu tampek batapa tu nan ampieng sagadang gajah dinamokanlah kerajaan tu kerajaan BATU GAJAH. Kalou kerajaan LINGGOBAYU ba ulayat dari MUARO SALAYAN sampei ka SIMPANG GAMBIE, mako kerajaan BATU GAJAH ba ulayat dari SIMPANG BAJAMBAH ka SIMPANG TALAM.
Manuruik catatan, Si Hitam Lidah bamakam di pandam PATILUBAN, BADURAMAN,BADURALAM jo NALI MARAH SUTAN bamakam di BATU GAJAH,sadangkan SI PONCAN bamakam di LANSEK. Turunnyo Rajo di Angkola diparentahi dek Gouvernement, sadangkan Ondernementhoold barado di BATU GAJAH, SIKUMBUH jo PATILUBAN. Kuria wakatu itu ado di BATU GAJAH, NATA dan MUARASOMA.
Disampieng itu ado catatan nan dipelok dek TUANKU MUDO RANAH NATA jo MARAH SUTAN BATU GAJAH yaitu :
1. Patuong timbago nan di pelok di MUARO BANGKO, dibali dek kontler Mehlboom saharago f.25.
2. Leco (urang bunian) banyak tadapek di GUNUONG LECO, AYIE BANGIH.
3. Manuruik katarangan H.Abdul Manap di BATU SONDAT KURIA BATAHAN, ado katurunan leco yaitu HASAN DUNIE dengan anaknyo NURPADI jo SI MILUS. Tahun 1939, Hasan Dunie baumuo 50 tahun.


Jumat, 01 Juli 2011

BUHUO SENTAK MATOARI

MATOARI BUHUO SENTAK
oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako

MATOARI BUHUO SENTAK adolah duo kulimat nan acok di sabuik di Ranah Nata dek mampunyoi sifat nan babeda dan salieng mahantam. Matoari sifatnyo nan angek manyinari Ranah Nata jo pancaran cahayonyo nan lantang dan kadang lindok. Buhuo Sentak tantu talatak digalah manang dek karano buhuo sentak dan satu kutiko bisa disentakkan,waluopun cayo Matoari dak sampei mamutui tali, bukan buhuo mati nan bilo disentakkan tambah arek.
Lambang Matoari di pakei dek Muhammadiyah ditambah jo Duo Kulimah Syahadat , sadangkan Buhuo Sentak di pakei dek Nahdlatul Ulama ditambah jo dunie dan bintang limo.
Pado dekade 1970-1980 di Ranah Nata manjadi wacana tabatiek tabarito dek panehnyo Matoari mamanggang tali Buhuo Sentak, sainggo ma akibatkan rataknyo Ukhuwwah Islamiyah di Ranah Nata.
Bayangkan sajo di akie tahun 1970an, sorang panjago lantera musajik Tambak tapaso ba urusan jo Pamarentah dek mahino Muhammadiyah nan keceknyo adolah bodoh dan indak pandei baretong hari bulan. Makonyo daolu ba hari rayo. Salanjuiknyo pado tahun 1985, sorang tokoh Buhuo Sentak tapaso manjalani sidang pangadilan di meja ijou dek karano mangecekkan caramah/ pangajian di musajik Al Huda Nata dikecekkannyo “ manjua ubek “, dimano tokoh Matoari indak sanang hati dan ma adukannyo ka nan bawajib.
Kini ampieng pulo tajadi sarupo nan dolu, sabab ado urang nan ma ungkik-ungkik masalah khilafiah dalam siasat mancari murid baru madrasahnyo mangecekkan “ jangan masuokkan anak apak ka sikolah Muhammadiyah, nanti apak indak ditalakinkan,indak di kandurikan dan lain sabageinyo.
Kalou kito tiliek jo pandang sabananyo nan tajadi di Ranah Nata, hanyo cuma gauongnyo sajo, sabab lari dari kanyataan nan ditageh kan tu.
Manga indak ....Barapo banyak Ulama-ulama karakok nan sato manjadi sirieh mampabincangkan masalah khilafiah,hanyo tau sakadar masalah itu sajo, sadang dalil dan dasar hukumnyo indak tau dan kadang indak panah mangantuik’i timuo do. Kalou kito paratikan, banyak tajadi urang Muhammadiyah pakek, acara kamatiannyo indak dilakukan sasuei jo paham Muhammadiyah dan bak itu juo urang warga Nahdhiyin pakek, ado nan indak basudakah kaji atou batadarui dan kanduri, sabab itu mangaluakan biaya. Ikolah nan dinamokan “ Tibo di mato di piciengkan, tibo di paruik di kampi kan”. Sadangkan inyo hilie mudiek mampabincangkan masalah khilafiah. Sarancaknyo, amalkan paham masieng-masieng tanpa mausiek paham urang dan jalankan kagiatan organisasitu sacarao baiek. Kinin bukan masonyo lai mampabincangkan nan tetek bengek tu, sadangkan anak kamanakannyo indak panah shalat. Sadarkanlah anak kamanakan kito supayo inyo bisa shalat dan baitu juo anak bininyo. Manga urang dipatureh, tapi inyo sandiri baleak peak dan cumpang purenang. Apokah kito lupo nan difirmankan Allah dalam Al-Qur’an nan babuni “ Qu anfusakum wa Ahlikum Naara “ dan surat As-Shaff ayat tigo nan babuni “ Kabura maqtan ‘indallaha antaquluu malaa taf’alun “.
Mari kito jago diri kito dan kaluarga kito dari api Narako dek karano gadang dosonyo bilo kito mangecek tapi indak kito pabuek. Kito mambincang urang indak bajilbab,indak puaso dan sabageinyo, tapi anak bini,mintuo dan kaluarga kito indak bajilbab,bapuaso dan sabageinyo.
Maso kini nampaknyo, paham Matoari tu alah ditompang dek urang Buhuo Sentak kalou manyangkuik ka dana. Baru sajo tajadi sorang kaluarga nan indak panah sato dalam kagiatan Muhammadiyah dan indak panah sato dalam acara ta’ziah, tapi ado keluarganyo nan maningga dipeloknyo acara ta’ziah dan dikarajokan dek warga Muhammadiyah. Apokah iko suatu kamajuan bagi Muhammadiyah atou hanyo “ Matoari dibaluik Buhuo Sentak “..???
Memang iko adolah salah satu kamajuan Da’wah Islamiyah Amarma’ruf Nahimunkar (DIAN) nan dicatuihkan dek Muhammadiyah,sabab Muhamma diyah tu untuk kasadonyo dan bukan untuok warga Muhammadiyah sajo.
Agak aneh juo saketek, kaluarga nan indak panah manyatoi kagiatan Muhammadiyah bisa di rumahnyo adi acara ta’ziah, samantaro ado kaluarga sorang Pimpinan Cabang nan maningga, tapi bukan warga Muhammadiyah indak di janguok, apolei acara bata’ziah, sainggo manjadikan Muhammadiyah tu aneh bin ajaib. Jangankan ta’ziah, manjanguok sajo pun indak datang. Mau di baok kamano Muhammadiyah koooo... ???
Nashrun minallahi wa fathun qarib. Wassalam.