Entri Populer

Kamis, 23 Juni 2011

AMANAT JANTIEK

A M A N A T J A N T I E K ( 5 )
Asal Muasal Nama Ulayat di Ranah Nata
Oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako
PATILUBAN.

Patiluban jambaktan serong,
Tampek urang babiduok-biduok.
Kabupaten Nata mari disonsong,
Dapek tanang susuok manyusuok.


Daolu,manamokan suatu tampek sasuei jo kadaan wakatu itu atou apo nan tadapek di tampek tu. Asal namo tampek i ibu kota Ranah Nata (pusek pasa) jo bagian Utaro jo Salatan Pasisir Barat (SIRAT) alahy kito curitokan. Kini kito masuok ka bagian pangabisan yaitu asal muasal namo ulayat (AMNU) di sapanjang jalan Mandaelieng Nata. Lagenda ko dimulei dek pajalanan Rajo Putieh yaitu gala dari Pangeran Indra Sutan di kerajaaan Linggobayu ka Jambuoh Rao di ibukota RANAH NATA. Manga tampek tu dinamokan Tapus (tapui) dan mangapo dinamokan Linggo Bayu ? Sabagei mano namo kerajaan Ranah Nata di Malako yaitu barasal dari baso Arab nan artinya kerajaan dan tapek pulo di pulou ketek nan ditangah DANOU GITER tu banyak pulo tumbuoh kayu malako. Jagi kerajaan tu dinamokan MALAKO. Bak itu juo LINGGOBAYU nan barasal dari lingka bayu yaitu urek kayu gadang nan dipelok tampek napa mamelok/manitik pakakeh kaladang jo kasawah. Disikolah urang-urang kerajaan batukang basi mamelok ladieng,tajak,pangkuo,kedong,tabe,sabik dan lainnyo. Indak jauoh dari situ pado sabuah ulayat banyak tumbuoh batang Elatoriospermum tapos (tapus) dimano daunnyo dirameh untuok dipagunokan sasuatu. Dek karano itulah tampek tu banamo Tapus atou Tapui. Kamudian urangtu sampei disuatu tampek dakek muaro batang ayie banyak tagak salayan yaitu tampek mangariengkan lauok ayie saumpamo limbek,lampam,lelan,kulari dan lainnyo dan indak jauoh dari situ banyak pulo tumbuoh batang balimbieng, jambu dan ladang pisang nan laweh dimano bungo pisangtu di abui santan urangtu kaganti sayur. Mako banamolah ulayat tu MUARO SALAYAN nan manjadi sipadan antaro kerajaan RANAH NATA jo LINGGO BAYU,sadangkan tampek didakeknyo tu banamo BALIMBIENG jo SIJANTUONG sarato JAMBU. Diantaro Sijantuong jo Balimbing, ado sabuah bukik ketek dimano disitu batando sabuah pancang nan ba cet sirah (linggam) sainggo bukik tu banamo BUKIK SILINGGAN.
Salanjuiknyo, urangtu sampei ka sabuah ulayat nan sangat laweh tumbuoh padang,dimano didalam padang nan laweh tu banyak badiri kandang-kandang bakabun lado dan lainnyo, sainggo tampektu dinamokan PADANG LAWEH jo PADANG KANDANG dan KABUN LADO.
Pajalanan Rajo Putieh di ulayat mudiekko disambuik dek Datuok Panjang Gala di Balimbieng, Datuok Mudo di Jambu dan Datuok Rangkayo Basya di Patiluban. Tauko sanak-sanak asalk muasal namo ulayat Patiluban ???.
Ateh kasapakatan tigo Datuok nan tasabuik diateh, mako dipatangkokkan sorang dukun sadang ma asok tinggam limbek ( patil ) nan di asok di “ luban “ yaitu parasokpan dan dijadikan manjadi namo ulayat tu yaitu PATILUBAN.
Urangtu baranti sabanta di Patiluban dek wakatu Lurghuoh alah masuok. Sasudah malaksanakan shalat Zhunur, urangtupun manaruihkan pajalanan sampei kasabuah ulayat dimano disitu tadapek bangunan takarangko (banggi) di dakek bukik ketek (guguk atou guguong) dan tampektu pun sampei kini banamo BANGEI dan GUGUONG. Sampei pulo urangtu dijalan tambak nan dikatokan dek urang Padang Malako TAMBAK, dimano disitu banyak tanaman taleh kumbahang disapanjang jalan satapak tu dan urangtu pai ma ambiek ayie ka sabuah ulayat nan dihuni dek urang Aceh didakek pamukiman urang Agam dari Minangkabau. Tampek-tampektu banamo PALAK TALEH, BANJA ACEH jo BANJARAGAM. Pado wakatu itu Godon dan Patuan Hutasiantar sadang mangawasi mamelok jalan dari Mandaelieng ka Nata, dimano pado sabuah batang durian di belok Guguong dipasang bandera sirah dan disabuah bukik nan tenggi tapancang pulo sabuah bandera putieh diateh puncak bukik tu. Ruponyo supayo jalan nan dibangun bisa luruih bak jalan lidang dan itulah mangkonyo jalan gadang di PALAK TALEH manjadi jalan lidang kaduo sasudah Dalan Lidang Panyabungan. Tampek tatagak bandera putieh tu, itulah BUKIK BANDERA waloupun asalm muasalnyo adolah tampek mahukum sorang tahukum jo didera/dilacuik nan dinamokan BUKIK MANDERA. Sampei urangtu ka sabuah jambatan ma atok,dimano disitu banyak tumbuoh batang pinang nan didakeknyo ado tampek urang manculup(memulas) kain Jao nan barasal dari Jawa, sainggo tampektupun di namokan PULASAN dan SUNGEI PINANG. Pado wakatu itu nan jadi Datuok di Palak Taleh adolah Datuok Pangulu Kawa, Muridun Pancang Peje Batubara nan datang dari Angin Baratlama Tambangan awal tahun 1800 an, nikah jo Muzanni Rao dari Banja Auo dan mambukak paladangan manggih,hapea jo sawuoh manila nan dibaoknyo dari Penang Malaysia dan tampek tu pun banamo BATU TUANKU yaitu Batubara nan manjadi Datuok Pambantu Tuanku. Sadangkan adieknyo nan bonsu banamo Hindun Batubara nikah jo SOTU SUTAN INDRA MAHARAJO nan manjadi Rajo kaduo di Kerajaan Batahan. Adopun sanak kanduong nan lainnyo nan banamo Saruduong,Rincang,Fakir,Rukiyah dan Sarigandun pai marantou ka Pulao Pinie.

Senin, 20 Juni 2011

AMANAT TINJOU

A M A N A T T I N J O ( 4 )
Asal Muasal Nama Ulayat di Ranah Nata
Oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako

PANGGAUTAN & SIKARAKARA.

Aso – aso dilauik Nata,
Dijalo anak Panggak Utan.
Kok ado kabupaten Ranah Nata,
Bamayo rancak pambangunan.


Di ujuong ulayat RANAH NATA bagian Utaro tadapek kerajaan Batumundam jo rajonyo Pagaran Batu, sadangkan di Tabuyuong diparentah dek Sutan Manggoyang Alam jo Puti Kualo Tunak dan di Buburan Datuok Bandaro Hitam di Kerajaan Sisunguik Hitam.
Sasudah rombongan salasei mangamesi ale-ale rokok di jamuan makan nan diadokan dek kerajaan RANAH NATA, dan tapek pulo cuaca agak malok paneh. Rajo Batahan lalu malalui bukik ketek (mungguk) nan dilatar balakangi dek banyaknyo langgayan lauok (panggautan) dan rimbo labek nan banyak mangaluakan kayu malako. Tampek ko tanamo juo wakatu kadatangan Syekh Abdul Fattah Sinantiku dari Nareh, sainggo disakuliliengnyo banyak dijamuoh lauok Nareh, sa inggo urangtu manggadangkan api (karan) untuk ma halou nyamuok nan datang dari nipah-nipah .Tampek nan dilalui dek Rajo Batahan sampei kini dinamokan BUKIK SIMUNGKUOK dan tampek langgayan lauoktu dinamokan PANGGAUTAN, sadangkan tampek manggadangkan apitu dinamokan KARAN inggo kini.
Sasudah ilang panek badan, urangko manaruikan pajalanan sampai kasabuah tampek dimano rombongan dibagi duo sainggo urang dipilah atuo bapisah. Sarombongan manuju ka Simpang Sao untuok basuo juo Sutan Tiansyah asal Bangkulu nan mamimpin Kerajaan Kinondom, sadangkan sarombongan lai malalui tapi pasie untuok basuo jo Jalumuik dan Merangkat di Singkuang.
Rombongan Rajo Sotu sampai ka sabuah tampek dimano disitu tumbuoh Dolichoe lablab (kara) inggo sampei ka sabuah taluok. Tampek ko kini tatap banamo TALUOK dan SIKARAKARA.
Pas tangah ari tapek urangko sampei kasabuah tampek dimano urang palang banyak mambaok bubu nan barisi limbek,lampam,kapore, dimano pado maso itu maadokan Bagimba jo mamasak bubuo cicie. Sadangkabn di bagian mudieknyo urangtu mandapekkan ulayat dimano pado tampektu banyak urang mandagang tangguok udang (bintur) nan batangkei ungkitan (tuas). Kato bintur jo tue digabuong manjadi BINTUE ,sadangkan tampek urang nan banyak mambaok bubu tu dinamokan BUBURAN.
Salanjuiknyo sampailah urangtu pado suatu tampek dimano disitu banyak urang barandam ditangah malam, anrtah manangguok antah apo,tapi juo ado tirakat (kungkum). Kato kungkum barubah manjadi KUNKUN, tapi ado juo mangecekkan baso Chino nan artinyo bamain-main, sabab urang-urang H.Sam Poboo acok bamain-main kasitu.
Rombongan Rajo Sotu manaruihkan pajalanan inggo sampei kasabuah tampek dimano disitu tumbuoh batang Payeena nan gatahnyo baracun (sondek) sabanyak tigo batang, sainggo tampek tu dinamokan SUNDUIKTAN TIGO. Manjalang ‘Ashar urangko sampei kasabuah taluok nan banyak ba balei-balei nan kini dinamokan TALUOK BALAI. Indak jauoh dari situ sampai kasabuah tampek dimano disitu ado tumbuoh Pterospermum nan tenggi dalam baso Mesir disabuik bayuo. Disikolah urangtu mancaliek rancaknyo tanaman paga Cresentia cajeta (tabu) dengan paga kuat dari kayu kareh (ruyuong), sainggo tampekko dinamokan TALUOK BAYUO dan TABUYUONG. Manjalang Mugarib rombongan sampei kasabuah ulayat nan bayak tadapek kuou (kuang) nan pandei manari,mangepak-ngepak kakeda kanan atou katapi (singku) dan tampekko dinamokan SINGKUANG. Tapi ado mangecekkan basal dari baso Chino nan artinyo tanah baru,sabab tampekko ditamui dek rombongan urang Chino banamo H.Sham Poboo ,dinamo wakatu itu rusak kapa/ajuong urangtu ditangah lauik dan itulah BATU AJUONG.
Sanak sudaro, itulah asal muasal namo ulayat nan tadapek di PASIE NUN RANAH NATA.

Sabtu, 18 Juni 2011

AMANAT KLOPAK

A M A N A T K L O P A K ( 3 )
Asal Muasal Nama Ulayat di Ranah Nata
Oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako
JAMBUOH RAO & JAMBUOH ACEH .


Ujuong Rakat barambang guntong,
Haluan biduok nandak ka Nata .
Alah sapakat urang di kampuong,
Tujuan manyusuok kabupaten Ranah Nata.


Dijaman pamarentahan Rajo ka-VII,Tuanku Besar Si Hintan yaitu pado maso Parang Paderi di Kerajaan Ranah Nata di Malako, kapa-kapa Sipatokah acok singgah untuok macari bahan rampah-rampah. Antaro Kerajaan Ranah Nata di Malako jo Kerajaan Linggobayu di Simpang Bajambah salalu arek silaturrahmi urangtu jo Kerajaan Batahan nan dirikan dek urang-urang nan datang dari Indopuro, Sumatera Barat.
Pado wakatu ikolah barangkek Tigo Rajo ko nan diibaratkan Tali Bapilin Tigo bajalan sampei ka Kerajaan Ketek Tabuyuong nan rajonyo banamo Pagaran Batu. Kandaraan wakatu itu hanyolah biduok pincalang atou biduok tambangan dan kadang-kadang jo kudo baban dan indak jarang pulo jo GL (Goyang Lutang) alias jalan kaki.
Kutiko Rajo kadua Kerajaan Batahan, Sotu Sutan Indra Maharajo pai ka Palak Taleh dek karano padusinyo adolah urang Palak Taleh nan banamo Hindun Batubara yaitu sanak Muridun Pancang Peje Batubara nan bonsunyo ( kaduonyo adolah nenek moyang panulis nan datang dari Angin Baratlamo Tambangan) , sadang tajadi ayie gadang nan ma akibatkan banyaknyo kabou marajolelo mambuek kubangan sainggo muara tumpat. Urangtu mangabekkan biduoknyo disabuah tampek langgung. Itulah sababnyo ulayat tu dinamokan Tompek dan Kubangan, sandangkan tampek panyandaran biduok tu banamo Langgunei nan barasal dari kato langgung.
Rombongan manaruihkan pajalan sampei disabuah ulayat, banyak bana urang manompang ( nunut) ka biduok rombongan ko, kamudian urangko dikajuikkan pado sabuah pancaliekkan nan aneh yaitu makhluk alui nan biaso mambinasokan manusia ( mambang ) jo manunjuokkan tarian simuntu ( batopeng) nan banamo rakat. Inggo kini, ujuong Bungo Tanjuong tu dinamokan UJUONG RAKAT dan tampek urang banyak manompangtu dinamokan SINUNUKAN, sadangkan taluok tampek manaritu inggo kini dinamokan TALUOK MAMBANG.
TANJUONG BUNGO adolah tampek barantinyo Datuok Imam Basya jo Pangeran Indra Sutan kutiko mandapekkan RANAH NATA daolunyo. Wakatu urangtu baranti disitu,dimano disiko tampek sorang urang Chino banamo MALIN KAYO nan tasohor jo katuok-katuoknyo dan tampek galanggang baraja Silek Nata dek Syekh Abdul Rauf jo Abu Tarala. Disiko Datuok Imam Basya jo Rajo Putieh manyusun duo pantun sairieng nan babuni :

Daun pauoh daun barambang,
Bungo tajuong di padeta.
Dari jauoh kito datang,
Sampei ka kampuong RANAH NATA.

Laweh lauiknyo RANAH NATA,
Alang lauik manyembah ikan.
Lapeh ensuik duduok basanda,
Kanyang paruik sasudah makan.


Manjalang JAMBUOH ACEH nan banyak dihuni dek urang Aceh, disuatu banda ketek (anak ayie), urangko maliek sipasan ketek-ketek nan mangaluakan cahayo ayie ludahnyo nan bakilek ( kalimayie), sa inggo namo ulayat ko di namokan ANAK AYIE KALIMAYO.
Sasudah rombongan salasei malaksanakan shalat ‘Ashar, urangko manyubarang malalui BATANG NATA ka ulayat JAMBUOH RAO dek karano ulayatko banyak diuni dek urang RAO yaitu campuran Minang jo Mandaelieng dan di parentah dek Datuok Sutan Pangulu Panjang.

Jumat, 10 Juni 2011

PANTAI " NUN & TA " RANAH NATA

A M A N A T S A D A K ( 1 )
Asal Muasal Nama Ulayat di Ranah Nata
Oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako

Sanak sudaro, baiek Sanak, Dosanak atou Badosanak kasadonyo ! baiek nan barado di Ranah Nata maupun di lua Nagari dimano sajo batampek tingga. Sambie mandangakan kaset Dendang Pesisir Pantun Berantai ( DESIR PANTAI ) atou lagi Sinandong Dendang Melayu Pesisir (SINDEN MESIR) RANAH NATA, kaluaran Studio SRY MUSIC Ranah Nata, kami baok sanak untuok mandanga curito tantang Asal Muasal Namo Ulayat Ranah Nata(AMANAT) nan dapek ambo kumpuo dari babarapo curito dari babagei sumber. Salamat mambaco !!!

PANTAI “ NUN “ dan “ TA “ RANAH NATA.

Masak padi urang Nata,
Dituei anak Taluok Balei.
Tagak lakeh si Ranah Nata,
Mulei marubah taruok sansei.

Tau ko sanak sudaro asal muasal namo ulayat di sapanjang bibie pantei Barat Ranah Nata kito ko ? Tantu ado juo nan indak tau dan kurang tau. Aaa... bak iko curitonyo. Eee....,tapi salah bananyo panulis indak tau do, sabab curitoko turun tamurun dicuritokan dek Uci-uci wakatu maniduokan cucu-cucunyo dizaman daolu. Asa mulonyo adolah dari curito Minang yaitu sorang Puti Barambang Sari jo Rajo Biluluok.
Alkisah dizaman baholak tinggalah sapasang suami isteri laki bini di Tanjuong Bungo, Kualo Tuo Ranah Nata. Dimaso-maso tulak arun, urangko pai ka Ranah Minang sambie babulan madu. Pado jaman itu adolah musimnyo bajak lauik diantaronyo banamo Rajo Biluluok nan ganas jo garang.Dek karano inyo mamakei rantei yaitu buah biluluok nan di atuo, mako inyo dibari gala Rajo Biluluok.
Puti Barambang Sari nandak pulang ka Tanjuong Bungo, pulang dari Ranah Minang. Tuan !!! Kato Puti kadakek suaminyo Sutan Sinata. Pincalang kito alah ilang dicilok urang dan eloklah kito pai karimbo mamelok biduok pincalang, mak bisa kito pulang ka Ranah Nata.Ajakan Puti ko dilakukan dek lakinyo mambuek sabuah biduok pincalang dan dicarinyolah sabatang kayu ipuoh dan kuliknyo dipelok untuok layie. Sasudah siap, urangko bakameh untuok mambaok baka dijalan saumpamo nasi sabungkui, kain nan balipek,bakah dan tampuruong karambie sabagei mundam untuok manimbo kok ado ayie nan masuok ka biduok nantinyo.
Ruponyo kabarangkektan Puti Barambang Sari jo Sutan Sinata dikatahui dek Rajo Biluluok. Pado suatu hari barangkeklah urangko manuju Ranah Nata untuok pulang dek karano ladang alah lamo ditinggakan, takuik abih tanaman dimakan karo jo cingkuok.
Ditantang Sawang Pinang Taluok Sinata, urangko dikajuikkan dek datangnyo Rajo Biluluok mangaja dari balakang, sa inggo urangko kawalahan dek karano Rajo Biluluok nan ba alemu hitamtu bisa kancang pincalangnyo nan bak kilek jalannyo.
Pado suatu tampek, si Puti Barambang Sari nan manjadi Juru Batu, tahantak galahnyo disabuah karang dan inyopun manukiek, Ujuong Tuan.....,ujuong Tuan !!! Dek mujuo dak dapek diraieh dan malang nan indak dapek ditulak, biduok ko karam dibantei ombak jo galombang nan mahampekan biduok urang tu. Tampek tatumbuok galah cako tu sampei kini dinamokan UJUONG TUAN dan galah hanyuik dan tatahan disabuah bukik dan itulah kini banamo BUKIK SINANGGALAH di BATAHAN.Adopun bakah nasi satungkui jo kain nan balipek itulah kini puluo-pulou ketek disapanjang PANTAI NUN dan TA yaitu puluo BAKAH, NASI SATUNGKUI dan LIPEK KAIN. Sadangkan tampuruong banimbo ayie tu itulah BATU MUNDAM.
Para pambaco kasadonyo. Ik

Kamis, 09 Juni 2011

JAMBUOH RAO & JAMBUOH ACEH

A M A N A T K L O P A K ( 3 )
Asal Muasal Nama Ulayat di Ranah Nata
Oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako

JAMBUOH RAO & JAMBUOH ACEH .

Ujuong Rakat barambang guutong,
Haluan biduok nandak ka Nata .
Alah sapakat urang di kampuong,
Tujuan susuok kabupaten Ranah Nata.


Dijaman pamarentahan Rajo ka-VII,Tuanku Besar Si Hintan yaitu pado maso Parang Paderi di Kerajaan Ranah Nata di Malako, kapa-kapa Sipatokah acok singgah untuok macari bahan rampah-rampah. Antaro Kerajaan Ranah Nata di Malako jo Kerajaan Linggobayu di Simpang Bajambah salalu arek silaturrahmi urangtu jo Kerajaan Batahan nan dirikan dek urang-urang nan datang dari Indopuro, Sumatera Barat.
Pado wakatu ikolah barangkek Tigo Rajo ko nan diibaratkan Tali Bapilin Tigo bajalan sampei ka Kerajaan Ketek Tabuyuong nan rajonyo banamo Pagaran Batu. Kandaraan wakatu itu hanyolah biduok pincalang ataou biduok tambangan dan kadang-kadang jo kudo baban dan indak jarang pulo jo GL (Goyang Lutang) alias jalan kaki.
Kutiko Rajo kadua Kerajaan Batahan, Sotu Sutan Indra Maharajo pai ka Palak Taleh dek karano padusinyo adolah urang Palak Taleh nan banamo Hindun Batubara yaitu sanak Muridun Pancang Peje Batubara nan bonsunyo ( kaduonyo adolah nenerk moyang panulis nan datang dari Angin Baratlamo Tambangan) , sadang tajadi ayie gadang na ma akibatkan banyaknyo kabou marajolelo mambuek kubangan sainggo muara tumpat. Urangtu mangabekkan biduoknyo disabuah tampek langgung. Itulah sababnyo ulayat tu dinamokan Tompek dan Kubangan, sandangkan tampek panyandaran biduok tu banamo Langgunei nan basal dari kato langgung.
Rombongan manaruihkan pajalan sampei disabuah ulayat, banyak bana urang manompang ( nunut) ka biduok rombongan ko, kamudian urangko dikajuikkan pado sabuah pancaliekkan nan aneh yaitu makhluk alui nan biaso mambinasokan manusia ( mambang ) jo patunjuokkan tarian simuntu ( batopeng) nan banamo rakat. Inggo kini, ujuong Bungo Tanjuong tu dinamokan UJUONG RAKAT dan tampek urang bayka manompangtu dinamokan SINUNUKAN, sadangkan taluok tampek manaritu inggo kini dinamokan TALUOK MAMBANG.
TANJUONG BUNGO adolah tampek barantinyo Datuok Imam Basya jo Pangeran Indra Sutan kutiko mandapekkan RANAH NATA daolunyo. Wakatu urangtu baranti disitu,dimano disiko tampek sorang urang Chino banamo MALIN KAYO nan tasohor jo katuok-katuoknyo dan tampek galanggang baraja Silek Nata dek Syekh Abdul Rauf jo Abu Tarala. Disiko Datuok Imam basya jo Rajo Putieh manyusun duo pantun sairieng nan babuni :

Daun pauoh daun barambang,
Bungo tajnuong di padeta.
Dari jauoh kito datang,
Sampei ka kampuong RANAH NATA.

Laweh lauiknyo RANAH NATA,
Alang lauik manyembah ikan.
Lapeh ensuik duduok basanda,
Kanyang paruik sasudah makan.


Manjalang JAMBUOH ACEH nan banyak dihuni dek urang Aceh, disuatu banda ketek (anak ayie),urangko maliek sipasang ketek-ketek nan mangaluakan cahayo ayie ludahnyo nan bakilek ( kalimayie), sa inggo namo ulayat ko di namokan ANAK AYIE KALIMAYO.
Sasudah rombongan salasei malaksanakan shalat ‘Ashar, urangko manyubarang malalui BATANG NATA ka ulayat JAMBUOH RAO dek karano ulayatko banyak diuni dek urang RAO yaitu campuran Minang jo Mandaelieng dan di parentah dek Datuok Sutan Pangulu Panjang.

Selasa, 07 Juni 2011

BATU BAKUDUONG & LUBUOK SUNTIENG

A M A N A T D U N G K A N G ( 2 )
Asal Muasal Nama Ulayat di Ranah Nata
Oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako


BATU BAKUDUONG & LUBUOK SUNTIENG.

Ilie Nata mudiek Batahan,
Hanyuiklah bamban jo ureknyo.
Kabupaten Ranah Nata mari tagakkan,
Bagayuik harokpan di peloknyo.


Asa muasal namo ulayat dibagian Salatan sampei kapadalaman nan babateh jo Sumatera Barat ado pulo curitonyo. Mulai dari Batu Bakuduong sampei ka paringgan nan indak ba acek. Pado maso itu adolah zaman kakuasoan Rangkayo Majo di Rajo nan manyusuok Kerajaan Batahan di Kampuong Godang. Ateh kasakatan antaro Rajo Batahan jo Rajo Ayie Bangih,mako dipeloklah Sisi Pancang Kadaulatan ( SIPADAN ) yaitu bateh antaro Kerajaan Ayie Bangih jo Kerajaan Batahan.

Mulei dari tapi pasie, ado sabuah batu gadang, mako itulah sabagei sipadan dengan jalan Rangkayo Maharajo Dirajo mainjakan batu nan ditapi pasie tu sainggo kuduong dan banamolah BATU BAKUDUONG. Sasuda itu rombongan nan disatoi dek Puti Sinata mamakei suntieng, rajopun mamakuok sabatang durian nan tumbuoh di tapi lauik tu,sainggo ntampek tu dinamokan DURIAN DI PATUOK RAJO. Salanjuiknyo urangtu manaruihkan pajalanan kadalam rimbo dan sampeilah urangtu kasabuah tampek kawasan nan laweh bak palanta dan tampekko dinamokan pulo SUAK PALANTA RAJO.

Kaduo rajo bapaluok kan sambie manonton unggeh Kuou nan sadang manari-nari di tanah data nan laweh tu. Sasudah urangtu baranti dan mangarajokan shalat Lughuoh, urangtu manaruihkan pajalanan sampai kasabuah danou nan disitu tanahnyo ba goyang-goyang sainggo Puti Sinata tagamang-gamang malangkahi tanah-tanah nan ba onggok-onggok dan baguyang tu. Pajalanan urangtu ampieng sajo gagal, sabab Puti Sinata tajalapak sainggo suntieng nan dipakeinyo tajatuoh. Sado rombongan sato mancari suntieng nan tacampak ka lubuok bagoyang-goyang tu, tapi indak juo kunjuong basuo do. Dek karano suntieng nan dipakeinyo jatuoh kadalam lubuok tu,inggo kini banamo LUBUOK SUNTIENG.

Akienyo sampailah urangtu ka lambah sabuah bukik, dimano dibagian sabalah Ranah Nata ko palang banyak acek, sadang di bagian Sumatera Barat indak ado ba acek. Tampek ko pun dinamokan BUKIK INDAK BA ACEK.

Tau sanak sudaro acek tu ?

Acektu adolah sarupo lintah, tapi iduok di darek. Inyo manjala manjangka-jangkai dan manggigik jo maisok darah dan bilo alah kanyang,inyopun manjatuohkan diri dek kanyang. Iko mungkin tamsilan ka kadaan di Sumatera Utara jo Sumatera Barat,dimano acek banyak di Sumatera Utara nan mungkin ikolah koruptor. Cubolah caliek,kalou kito pai ka Sumatera Barat, kok alah sampei ka ulayat urangtu, jalannyo licin jo mulus. Tapi di Sumatera Utara jalannyo balubang-lubang dan banyak kubangan di tangah jalan.
Kok kito pai Baralek, acok tadangan istilah “ Bak Acek Ajo ko “ disabuik urang dek karano sasudah makan langsuong pai, sabab alah dibayie usao jo kepieng. Kalou dolu di “ Jamba Anyuik “ adolah untuok pai bai bakarajo, ado nan mangukuo karambie,mangubak cubadak,malapuok karambie,mampasiang dagieng dan lainnyo. Tapi kiniko datang untuok mancetak sajo atou karajo mangecek sorang alias main hape. Sado karajo alah disalaseikan dek urang tatantu yaitu panitia baralek tu.

Senin, 06 Juni 2011

AMANAT

A M A N A T
Asal Muasal Nama Ulayat Ranah Nata
Oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako


Assalamu’alaikum w.w.
Sanak, Dosanak dan Badosanak dimano sajo barado. Kiniko panulis mancubo manulis tantang Sejarah Ranah Nata nan dipadapek dari babagei sumber untuoak dapek kito katahui basamo dan salieng manunjuok ajai dimano kito mancari kabanarannyo.
Tantu sajo ado cacek calonyo dan mungkin ado nan mangado-ngado, tapi itulah pribadi Syahriyal alias Sry Fahmy Batubara alias Shaff Ra Alisyahbana ditambah jo Datuok Malako pulo. Amanat ko adolah hasil dari pajalanan baiek itu panjalajahan atou lainnyo nan dinamokan SAFARY SHAFF RA dan ado pulo SAFARI ( Shaff Ra jo Ariansyah ) dan ( Shaff Ra jo Imwar ) dek karano urangtulah nan mambaok panulis sabagei sopir kenderaan panulis.

AMANAT ko tadiri dari 10 curito tantang asal muasal namo ulayat nan ado di Ranah Nata ko yaitu ;

Amanat Sadak (1) yaitu PANTAI NUN & TA RANAH NATA.
Amanat Dungkang (2) yaitu BATU BAKUDUONG & LUBUOK SUNTIENG.
Amanat Klopak (3) yaitu JAMBUOH RAO & JAMBUOH ACEH.
Amanat Tinjou (4) yaitu PANGGAUTAN & SIKARAKARA.
Amanat Jantiek (5) yaitu PATILUBAN & MUARO SALAYAN.
Amanat Cumalang (6) yaitu MALAKO & BATU GAJAH.
Amanat Pikak (7) yaitu PADANG MALAKO & LINGGO BAYU.
Amanat Pikou (8) yaitu KAMPUONG GODANG & SOPO BALO.
Amanat Iyo (9) yaitu BATU AJUONG & SING KWANG.
Amanat U’u (10) yaitu KINONDOM & SIMPANG SAO.


takana di sanak apo mukasuik Sadak, Dungkang dan sataruinyo tu ? Itulah etongan dolunyo di Ranah mangcekkan satu sampei sapuluoh adolah Sadak,Dungkang,Klopak,Tinjou,Jantiek, Cumalang,Pikak.Pikuo, Iyo dan U'u.
Nan sabagian alah panulis masuokkan ka buku “ SEJARAH RANAH NATA “ dalam baso Nasional.
Akienyo , Salamat Mambaco !!!
basambuong ...... >

Jumat, 03 Juni 2011

PATIH NATA 77

PATIH NATA 77.
Papatah Patitieh Ranah Nata
oleh : Shaff Ra Alisyahbana Dt Malako

Patih dalam bahasa sejarah adalah jabatan Perdana Menteri dalam Kerajaan yang dijabat oleh Gajah Mada. Tapi dalam tulisan ini adalah Papatah Petitih ( Patih ) yaitu berupa beberapa istilah atu perumpamaan kepada sesuatu di Alam Takambang Jadi Guru ( Al-Tajru ) Ranah Nata.
Untuk itu disampaikan beberapa Patih Nata antara lain dari beberapa Patih yaitu ;

1.Abu ateh tungguo
Di Nasionalkan “ abu di atas tunggul “. Patih ini diperumpamakan kepada setiap orang yang Sumando (Sudaro Manjadi Dosanak) di Ranah Nata. Status ini diberlakukan kepada orang Sumando dengan artian bahwa bila datang hembusan angin,dia akan terbang dibawa angina. Secara luas diartikan bahwa orang Sumando tidak diperbolehkan ikut campur tangan mengurusi urusan rumah tangga mertua. Sekarang istilah ini telah termakan oleh masa dimana banyak orang-orang Sumando yang ikut campur mengurusi rumah tangga mertuanya.

2.Alah asam dek binalu
Gambaran suatu keadaan seseorang yang telah dilengserkan oleh orang lain, sedangkan dia adalah
pemegang kendali disitu.

3.Angek-angek cirik ayam.
Di Nasionalkan “ panas-panas tahi ayam “. Patih ini diperumpamakan kepada sesuatu tekad dan semangat yang hanya seketika dan kemudian cepat mundurnya, sebagaimana hal tahi ayam yang panasnya hanya sebentar, kemudian dingin.

4.Angok-angok bawuong.
Di Nasionalkan “ sesak nafas ikan baung “ yang sangat bersangatan ngas ngis ngos nafasnya turun naik bagai tak terkendalikan lagi. Patih ini diperumpamakan kepada seseorang yang sedang dikejar ketakutan yang bersangatan sekali.

5.Anuo mintak sigei.
Enau memintak sigai kalau di Nasionalkan yaitu patih perumpamaan kepada seorang perempuan (anak gadis) yang selalu mencari laki-laki,dimana hal ini terbalik dari kebiasaan yaitu lelaki mencari perempuan. Mungkin dikarena pengaruh Barat atau perkembangan zaman, hal ini telah terjadi dimana anak-anak gadis yang mencari atau mendatangi lelaki.

6.Arok-arok cameh
Harap-harap cemas,jika di Nasionalkan yaitu suatu perasaan seseorang yang masih samara menanti suatu kepastian. Perasaan yang belum pasti sesuai dengan perjanjian,apakah betul atau tidak dipenuhinya suatu perjanjian itu.

7. Ayam putieh tabang siang
Di Indonesiakan yang berarti “ ayam putih terbang siang “ yaitu suatu kejadian yang sudah jelas tampak dan disaksikan kejadiannya. Sesuatu kejadian yang sudah jelas disaksikan tidak bisa berkilah untuk menutupinya sebagaimana ayam putih terbang di siang hari, jelas tampak terbangnya.

8. Babiduok sarangkuoh dayuong
Sesuatu perjalanan pelaksanaan kegiatan yang didorong dan direstui oleh banyak orang. Gagasan yang jelas maksud tujuannya,tentu saja tidak mengalami halangan dan rintangan.

9. Bak anak ayam kailangan induok
Patih ini diperumpamakan kepada seseorang yang mengalami kehilangan sesuatu, tetapi dia bersikap rebut,
menyalahkan orang lain dan selalu rebut dan cerewet manghadapi masal kehilangan ini.

10. Bak awuo di elo sonsang
Perumpamaan kepada sesuatu masalah yang sulit dipecahkan. Sebagaimana halnya sebatang bambu yang
ditarik dari ujungnya, pasti menimbulkan kesukaran dan membuat suara yang hirul pikuk,sebab cara
menraiknya terbalik.

11. Bak awuo samo tabieng.
Bagai aur dengan tebing ini diperumpamankan kepada suatu rumah tangga atau suatu perkongsian yang
aman damai dan sejahtera karena semuanya saling mendukung bagai aur dengan tebing. Aur nmenerlukan
tebing tempat dia tumbuh dan tebing memerlukan aur agar dia tidak runtuh.

12.Bak balah buluoh
Suatu pekerjaan dalam penyelesaian suatu perkara dengan sikap menyebelah pada satu pihak dan menekan
Pihak lainnya.

13. Bak cino karam
Patih ini perumpamaan kepada suatu kejadian dimana sesutau kejutan yang menimbulkan panic dan
suasana sembrawut yang diibaratkan semisal sebuah kapal China yang karam.

14. Bak labu di banam
Patih ini ditujukan kepada orang yang tingkahnya seperti labu dibenam,dimana dia melonjak-lonjak baik
dalam penyambut kegembiraan maupun kebiasaan sehari-hari.

15.Bak mancancang ayie
Gambaran suatu pekerjaan yang tidak mewujudkan keberhasilan ( tanpa bekas ).

16. Bak manggaleh ka silasuong
Patih ini adalah gambaran sebuah perniagaan dimana dalam penjualan mengalami kerugian dimana modal
sajapun tidak kembali.

17. Bakacimpuong di nan dangka
Patih ini merupakan penggambaran kepada orang yang tak berpunya yang bercerita tentang
kemiskinannya.Dia tidak bisa berkata semaunya karena dia tidak memiliki kekayaan yang melimpah
ruah.

18. Bak pancuong talang
Gambaran suatu sikap dimana memutus suatu masalah dengan tidak lurus karena mengalahkan satu pihak

19. Balayie alayie sambie mamapan
Patih ini di gambar kepada suatu keadaan dimana sambil melaksanakan sesuatu dia bisa mengerjakan perbaikan lainnya.

20. Baranang di nan dalam
Patih ini merupakan penggambaran kepada orang yang berpunya yang bercerita tentang kekayaannnya.
Dia bisa berkata semaunya karena dia memiliki kekayaan yang melimpah ruah.
21. Bak taruong masak sarumpun
Suatu gambaran kepada seseorang yang cantik jelita dengan memakai perhiasan emas berlian.

22.Bak itiek pulang patang
Patih yang menggambarkan gaya perjalanan seseorang yang lemah gemulai seperti jalan seekor itik.

23. Basalimuik kain karuong.
Gambaran sutau nasib seseorang yang dalam kemiskinan diibarat seperti berselimut kain sarung, ditarik
Keatas tampak telapak kaki, ditaris kebawah tampak kepala (serba kekurangan ).

24. Cabiek-cabiek bulu ayam
Patih ini digambarkan kepada suatu perkelahian antar saudara seketurunan dimana walaupun bagaimana
cekcoknya perkelahiannya sebentar lagi akan damai dalam kaitan kefamilian/persaudaraan.

25. Cadiek-cadiek udang,cirik ateh kapalo
Patih ini diperuntukkan kepada seseorang yang pura-pura cerdik, padahal dia adalah bodoh atau bisa
dibodohi.

26. Cirik mato di ampu kaki
Patih ini diperuntukkan kepada seseorang yang membongkar suatu kerahasiaan padahal dia termasuk di
dalam kelompok yang dipermasalahkan.

27. Cucuoh ayie ka palimbahan
Patih ini dilambangkan kepada seorang anak yang tentu saja mengikuti tabiat dari orangtuanya sendiri.

28. Duduok ba iyo, tagak ba mola
Patih ini merupakan gambaran kesepakatan atas suatu putusan yang siap dilaksanakan sesuai dengan
yang telah disepakati.

29. Gadang gabuok pado boto
Patih ini menggambarkan keadaan seseorang dimana perkataannya melebihi dari perbuatannya.

30. Gadang singguluong pado baban
Patih ini menggambarkan seseorang melebihi bebannya dari kekuatan yang dimikinya.

31. Ganggam-ganggam baro
Patih ini menggambar sikap seseorang yang tidak serius memegang suatu pekerjaan dan sering melepaskan tanggung-jawab pelaksanaannya.

32. Indak baban batu digaleh.
Patih ini melambangkan bahwa suatu pekerjaan itu dilaksanakan dipikirkan dahulu apakah ada manfaatnya.

33. Indak janjang kayu disaliek.
Gambaran suatu pekerjaan dimana tidak ada yang diperlukan dapat dimanfaat apa adanya.

34. Ka ateh indak indak bapucuok, kabawah indak baurek
Gambaran suatu ketetapan yang tidak bias diganggu-gugat. Hal ini biasanya di Patih kan kepada masalah perbatasan ( Sipadan ) antar ulayat.

35. Ka bukik ba gulieng ayie, ka lurah ba anak sungei.
Setiap suatu ulayat itu telah ditetapkan perbatasannya sesuai dengan ketetapan alam atau sikon ulayat
dengan menetapkan suatu tempat alami yang tidak bias dirobah oleh manusia.

36. Kareh-kareh karak,disiram ayie lunak juo
Patih ini menggambar sikap seseorang yang keras, tapi cepat mengalah oleh pendapat orang lain.

37. Karuoh ayie main bawuong
Patih ini menggambarkan sikap seseorang yang mengambil kesempatan dalam kesempitan.

38. Kilek abih tampan tingga
Patih ini menggambarkan suatu perbuatan yang telah terjadi mendapat solusi setelah masalah dapat diselesaikan lebih dahulu.

39. Kilek baliuong ka mato kaki
Patih ini menggambarkan bahwa maksud seseorang telah lebih dahulu diketahui tujuannya.

40. Kuak-kuak bulan
Patih ini diperuntukkan kepada seseorang yang gila dalam kecantikan padahal dia bukanlah seorang yang
berparas cantik.
41. Lain lubuok lain ikannyo
Patih ini menggambarkan bahwa keadaan suatu ulayat berbeda dengan keadaan ulaya lain.

42. Lapeh suligi dari tangan
Patih ini menggambar sesuatu pengharapan seseorang telah pindah ketangan orang lain.

43. Maaja asam baduri
Patih ini menggambarkan sesuatu yang disampaikan kepada seseorang sudah banyak mengetahui tentang
apa-apa yang akan disampaikan.

44. Ma ajan tuah.
Patih ini melambangkan suatu pekerjaan yang dipaksakan,karena tidak sanggup melaksanakannya.

45. Main di kuduok
Patih ini menggambarkan sikap seseorang yang mengambil keuntungan dalam usaha orang lain.

46. Maitiek
Patih ini menggambar situasi dalam suguhan hidangan yang hanya minum saja tanpa menghidangkan makanan tambahannya.

47. Mamaga karambie condong
Patih ini menggambarkan pekerjaan seseorang dimana yang akan mengambil hasilnya bukan dia sendiri,tetapi adalah orang lain.

48. Mambulalang di nan kalam
Patih ini menggambarkan seseorang yang memarahi orang, sedangkan orang yang dimarahi tidak mengetahui bahwa dia dimarahi.

49. Maelo rambuik dalam tapuong.
Gambaran suatu pekerjaan yang sulit dan membutuhkan kebijaksanaan, persahabatan jangan putus dan
pertikaian jangan terus berlangsung.

50.Mampatanggkakan tabuong hanyuik
Patih ini gambaran dari sebuah perbincangan yang tidak ada manfaatnya bagi yang berbincang-bincang.

51.Manapiek ayie di dulang
Patih ini merupakan seseorang yang menceritakan aibnya sendiri karena yang malu adalah dirinya sendiri.

52. Mancari jajak di ayie karuoh
Patih ini menggambarkan suatu usaha yang sulit dan sia-sia karena tidak jelas permasaalahannya.

53. Mandukuong biawak hiduik
Patih ini menggambarkan keadaan seseorang yang menolong bertambah mendapat kesulitan.

54. Mangambieng
Patih ini menggambar situasi dalam suguhan hidangan yang hanya makanan saja tanpa menghidangkan
Air minum tambahannya.

55. Manggami
Patih ini menggambarkan kepada seseorang yang selalu hidup menompang.

56. Manggantang asok
Patih ini melambang kepada suatu pekerjaan yang tidak ada wujud kenyataannya.

57. Mangguntieng dalam lipektan
Patih ini menggambarkan kepada sikap seseorang dimana dalam suatu kebersamaan mengadakan suatu
usaha penipuan untuk kepentingan pribadinya sendiri saja.

58. Manompang biduok tirih
Patih ini menggambarkan bahwa tempat ketergantungan seseorang itu adalah orang yang tidak sanggup
memberikan bantuan.

59. Manjarieng awan
Patih ini menggambarkan suatu pekerjaan seseorang yang sia-sia (berangan-angan besar).

60. Manjatuohkan batu ka lubuok.
Gambaran suatu pelaksanaan memberikan bantuan kepada seseorang yang tidak berterima kasih

61.Manuhuok kawan sairieng
Gambaran suatu sikap seseorang yang mengecundangi kawan kerabat sepermianannya (sahabat karib).

62.Maraieh pangkuo ka dado
Patih yang menggambarkan sikap seseorang yang selalu menggunakan percontohan kepada dirinya,walau sesuatu itu bukan untuk dirinya.

63. Nan bengkok di makan saruong
Patih yang menggambarkan bahwa apabila seseorang itu tidak berniat yang ikhlas dan lurus pasti akan kena karmanya.

64. Paga makan tinaman
Patih itu diperuntukkan kepada seseorang yang bersikap melindungi, tetapi mengeruk keuntungan atas perlindungannya itu.

65. Sakali ayie gadang, tapian tatap barasak.
Setiap suatu kejadian pasti membawa suatu perobahan.

66. Sakali mambukak puro, dua tigo utang tabayie.
Gambaran suatu keberhasilan yang dapat menebus kekurangan yang telah berlalu.

67. Sakali marangkuoh dayuong, dua tigo pulou talangkaoui.
Gambarannya sama dengan Patih nomor 66.

68.Sambie badiang nasi masak
Patih ini menggambarkan kecakapan seseorang yang bisa melaksanakan dua pekerjaan dalam satu waktu.

69. Sambie manyalam minum ayie
Patih ini sama tujuannya dengan patih nomor 49.

70.Sia ma mamungkie janji, inyo ma ungkei buek.
Gamabaran seseorang yang akan mendapat tempelak karena telah memungkiri suatu perjanjian/ketetapan.

71. Tabujuo lalu tabulintang patah.
Gambaran suatu pelaksanaan peraturan yang tidak pandang bulu sesuai dengan ketetapan.

72. Tacilantang samo minum ayie
Patih ini melambangkan sikap seseorang yang rela berkorban atas kebersamaan.

73. Tadorong padi ka bancah
Patih ini menunjukkan suatu pekerjaan yang disesali setelah mendapat dampaknya yang kurang baik.

74. Tatungkuik samo makan tanah
Patih ini sama tujuannya dengan patih no.51.

75. Ubek sakik palarei damam
Gambaran seseorang yang membutuhkan yang sangat diperlukan dan menjadikan wujud keberhasilannya

76. Urang buto bari basuluoh
Patih yang menggambarkan suatu pekerjaan yang sia-sia karena bantuan yang diberikan tidak ada
manfaatnya bagi yang menerimanya.

77. Urang buto kailangan tungkek.
Patih yang menggambar keadaan seseorang yang sudah jatuh ditimpa tangga pula.